Biografier

Max Merazzi Jacobson

Max Merazzi Jacobson (född 1994) är en schweizisk pianist av italiensk-svenskt ursprung. Han tog sina första pianolektioner vid åtta års ålder och spelade i de tidiga ungdomsåren även violin och slagverk. Då han var sexton år bestämde han sig för att bli pianist och studerade först för den bulgariska pianisten Roumiana Kirtcheva på Musikschule Biel/Bienne. Efter två år som elev till Christian Favre på Musikhögskolan i Lausanne (Haute École de Musique de Lausanne) studerade Max Merazzi Jacobson vidare på Musikhögskolan i Basel (Musikakademie Basel) som elev till den nederländske pianisten Ronald Brautigam och tog sin masterexamen 2020.

Max Merazzi-Jacobson har uppträtt som solist i Griegs pianokonsert op.16 tillsammans med Bieler Sinfonieorchester och Bieler Kammerorchester samt i Sjostakovitj 2:a pianokonsert tillsammans med Bieler Jugendsinfonieorchester. Han har också undervisats av pianisterna Giovanni Bellucci, Inese Klotina, Jean-Sélim Abdelmoula, Rada Petkova, Mauro Lo Conte och Aglaia Graf och stod för uruppförandet av Luc Goederts Trois Pensées pour piano, op.1, och sångcykeln Seven Songs of Isolation, op. 2, av den luxemburgska tonsättaren Luc Goedert. Augusti-september 2023 gör Max Merazzi-Jacobson sin debut som teatermusiker i en uppsättning av Friedrich Dürrenmatts Romulus der Grosse i Ligerz, Schweiz. Tillsammans med Johannes Rydén utgör Max Merazzi-Jacobson Sommarmusik Lundsbergs ‘duo in residence’, och sedan 2022 deltar han i festivalens konstnärliga ledning. https://lookforskill.com/user_max.merazzi.jacobson

Johannes Rydén

Johannes Rydén är frilansande cellist med ett brett engagemang i symfoniorkestrar, mindre ensembler och med egna projekt. Han har tillsammans med accordionisten Milan Rehak en duo, som 2019 gick till final i tävlingen ”Ung och Lovande”. Han har ett stort intresse för tidig musik och sedan 2020 studerar han barockcello på Musikhögskolan i Stockholm för Mime Brinkmann. Under våren 2022 har han även varit en termin i Utrecht där han studerat för Viola de Hoog.

Säsongen 2023-24 kommer han att spela i Holland Baroque som en del av deras traineeprogram, Samama Fellowship.

Johannes samarbetar också regelbundet i olika projekt tillsammans med sin bror, dansaren och koreografen Simon Rydén. 2022 deltog de i Goodmesh Concours i Nederländerna där de vann publikens pris med sitt verk Like a fish. 

Johannes Rydén återkommer för fjärde gången till Sommarmusik på Lundsberg.
www.johannesryden.com

Börje Karlsson

Börje Karlsson är bosatt i trakterna. Han har sin musikaliska fostran inom frikyrkorörelsen och har varit körledare.
Börje är medlem av Vivacekören i Kristinehamn. Då och då framträder Börje med sång och gitarr på cafékvällar i närområdet. Repertoaren är då på svenska och består av enkel trallvänlig musik som känns igen av många.
 

Sten-Olof Nilsson

Sten-Olof Nilsson växte upp på Lundsberg, är konstnär och teaterman verksam i Göteborgsområdet. Sten-Olof är dessutom legendarisk frontman i popbanden Lucas och Sahara Spark-drivers after Tea som hade sin storhetstid under 1960-talet på Lundsbergs Skola.

Mattias Adell

Mattias Adell började spela poplåtar på gitarr i 10-årsåldern och är fast sedan dess.

Musikalisk och mångsidig är ord som stämmer väl in på Mattias. Han spelade i rockgrupper på Lundsberg, i Uppsala och Stockholm fram till 35-årsåldern och är fortsatt en stor musikentusiast, trubadur, ackompanjatör och körsångare.

Mattias deltog i Sommarmusik på Lundsberg 2019 med ett framträdande på Café Strömstaren och 2021 på avslutningskonserten tillsammans med Arvid Gustavsson.

Filip Adell

Filip Adell, född 1992 är utbildad musikalartist vid Balettakademin i Göteborg. Han har medverkat i produktioner som Halland Love Stories på Hallands Länsteater och Ronja Rövardotter på Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby.

Ulf Tellin

Ulf Tellin har studerat vid musikhögskolorna i Piteå och Stockholm.

Under åren 1992-1996 bedrevs studier för prof. Hans-Ola Ericsson och Mattias Wager i orgelspel, improvisation samt mästarklasser i orgel för bl.a. David Sanger och Daniel Roth.

Efter organistexamen har konserter givits på en mängd platser inom Sverige men även i Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien samt Tyskland. Ulf Tellin är sedan 2002 organist i Norrköping S:t Olof.

https://kyrkanskulturarv.libsyn.com/avsnitt-8-orgeln-och-organisten-med-ulf-tellin

Beatrice Villiger

Beatrice Villiger sjunger gärna den romantiska och klassiska repertoaren, men har också en särskild känsla för folkmusiken. Att förbereda tematiska program är hennes specialitet. Hon uppträder i olika ensembler med denna kombinerade repertoar, bl.a. i trion AlpOpus som presenterar en blandning av opera, jodel och chansons. Trion tilldelades kulturpriset 2022 av schweiziska Region Alliance Culturelle Pays d’Enhaut Saanenland Obersimmental.

Beatrice Villiger gjorde sin opera debut 2008 som Annina i La Traviata på operafestivalen i Avenches, Schweiz. Internationell konsertverksamhet har fört henne till Italien med opera och Lieder-aftnar, till Frankrike, till USA med Verdis Requiem, till Kina på turné med verk av W.A. Mozart, samt till Indien, där hon undervisade i en internationell master class.

Beatrice Villiger är också konstnärlig ledare för festivalen Le Bois qui Chante (Skogen som sjunger) i Château d’Oex i de schweiziska Alperna. Beatrice Villiger tog sin första sånglektion på Institut de Ribaupierre i Lausanne, där hon senare fick diplom med utmärkelse. Under sitt musikstudium gick hon också på teaterskola och operastudio. Därefter kom hon in på Accademia Leoncavallo Milano, där hon specialiserade sig inom operafacket och avslutade även där med utmärkelse.

Beatrice Villiger undervisar också i sång i Grandvaux och Gstaad, något som hon brinner starkt för.

https://www.beatricevilliger.com/

Gay Lundin

Clownen, trollkarlen, eldslukaren m.m. – GAY LUNDIN, alias Gajoni, har drygt 45 års erfarenhet inom cirkus. Varieté, teater samt TV. Bland arbetsplatser  kan bl.a. nämnas:
Institutet för scenkonst, Cirkus Schreiber, Cirkus Wictoria, Cirkus Filiokus, Théâtre de Carouche i Genève, Pistolteatern, Uppsala Stadsteater, SVT, Varieté Vauduvill, Varieté Rhodin & Bornemark, turnéer på skolor och sjukhus  för UTAS Teater, Teaterlärare på Cirkusgymnasiet i Gävle.

2012-2020 har Gay tillsammans med Leif Olberius haft ansvaret för ”Trollerikrogen” på m/s Amorella som seglar mellan Sverige och Finland och bl.a producerat 26 olika clownföreställningar på temat ”trolleri”.
https://gajoni.com/kontakt

Maria K Jacobson Picasso

Maria K Jacobson Picasso var elev på Lundsbergs Skola 1965-1971. Hon började i femårsåldern med pianolektioner, sjöng senare i skolkören och fick lektioner vid Lundsbergs kyrkas orgel av skolans organist, Margit Mechler.

På college i Storbritannien började Maria skola sin röst och allt oftare uppträda som solist. Maria har sjungit som sopran i olika körer som Kroppakören, Atlantic College Choir och Madrigal Group. Akademiska kören i Lund, Kammerkoret Camerata i Köpenhamn, Universitetskören i Gainsville, Florida och sedan mitten av 1980-talet i körer och ensembler i hemstaden Cagliari på Sardinien. Hon fortsatte sina sångstudier på musikkonservatoriets bachelor i barocksång och har ägnat sig speciellt åt kyrko- och kammarmusikrepertoar, utan att därför försumma den italienska operarepertoaren. Som språkvetare anlitas Maria också som coach i samband med inövning av körrepertoar på olika europeiska språk.

Loïc D. Schlentz

Sångaren, skådespelaren och dansaren Loïc D. Schlentz är född 1993 i Luxemburg (stad), där han växte upp. Han studerade på Universität der Künste Berlin (UdK) och nu baserad i Berlin och Luxemburg. Han har både franskt och luxemburgiskt medborgarskap.
Efter gymnasiet kom han in på kursen i Operasång på UdK, och bytte 2015 till kursen i Musikal/Show, som han avslutade med examen 2019, efter vokalstudier för Prof. Michael Dixon.

Han fick scenvana genom att uppträda i städer som Luxemburg, Berlin, Wien, Moskva och Katowice i olika roller, t.ex. som Julias barnflicka i Romeo och Julia, Harlequin i Emil Jaques Dalcroze opera Les Jumeaux de Bergame, och en konservativ politikerHenry Montand, i Welcome to Hell, 2018-19. I Die Comedian Harmonists på Altes Schauspielhaus, Stuttgart, spelade han rollen som Erich Collin och deltog dessutom i många av Altes Schauspielhaus konserter. Sedan dess är han medlem av vokalgruppen The Real Comedian Harmonists och är dessutom verksam som översättare för en tidning och för en vinproducent i Luxemburg..

Loïc Damien Schlentz | Schauspielbühnen Stuttgart (schauspielbuehnen.de)

Anouchka Evenhuis

Anouchka Evenhuis, född 1994, är uppvuxen i Schweiz. Hon började sina musikstudier på musikskola när hon var sex, och spelade först blockflöjt för att några år senare börja spela tvärflöjt. Uppvuxen med renässans- och barockmusik, upptäckte hon tidigt sin passion för den italienska barockmusiken, och bestämde då sig av den anledningen att koncentrera sig på blockflöjten. Anouchka antogs 2011 till ett speciellt musikprogram på gymnasiet i Kreuzlingen, där hon hade blockflöjt som huvudinstrument och studerade samtidigt fyra år på Konservatorium Winterthur med Helma Franssen.

Anouchka har en bachelor i blockflöjt (2018) från Schola Cantorum Basiliensis, den internationellt renommerade musikhögskolan i Basel, specialiserad i medeltids-, renässans- och barockmusik. Där studerade hon för Conrad Steinmann och deltog i ett flertal masterclasses för andra professorer. Anouchka spelar alla flöjter som krävs för historiskt korrekta tolkningar av tidig musik med alla dess intonationskrav och fingersättningar. När hon inte framträder i konsertsammanhang, använder hon sig numera ofta av musiken i sitt arbete som lågstadielärare.

Silvio Merazzi

Silvio Merazzi tog sina första trumpetlektioner i 10-års ålder på musikskolan i Biel/Bienne, Schweiz. Han hade egentligen helst velat spela trombon, som han var helt fascinerad av, men då skulle han ha varit tvungen att vänta för att växa till sig först.

Trumpeten passade bättre i storlek till en tioåring. Silvio spelade tidigt den stora orkester-repertoaren och började även uppträda som solist. Under gymnasietiden hade han också en egen jazzensemble.

Parallellt med sina studier på Technische Hochschule Zürich, ETH, (Tekniska Högskolan Zürich) studerade han trumpet för Henri Adelbrecht på Musikhochschule Zürich och spelade i Akademisches Orchester Zürich och andra orkestrar.

Under åren har Silvio regelbundet uppträtt i den klassiska trumpetrepertoaren och han spelar också de stora trumpetkonserterna, framför allt i kyrkokonserter med verken arrangerade för trumpet och orgel. Under en längre tid stod turnéer genom södra Frankrike tillsammans med en schweizisk organist på årsprogrammet, och sommarmånaderna i Sverige har under åren givit många möjligheter att musicera i Lundsbergs kyrka tillsammans med Skolans legendariska organist, Margit Mechler (1920-2020).
Silvio är medlem i Kammerorchester Biel/Bienne och sedan några år tillbaka även i den regionala blåsorkestern La Concordia. Han har dessutom en egen jazztrio, som mestadels uppträder i privata sammanhang med en skräddarsydd repertoar av jazz-standars och chanson française.

Ronald Brautigam

Ronald Brautigam är en av sin generations främsta pianister och en av de få som trakterar inte bara det moderna instrumentet, men också pianots föregångare. Som elev till den legendariske Rudolf Serkin har Ronald Brautigan med tiden blivit en etablerad auktoritet på klassiska och tidiga romantiska kompositörer. Hans uppmärksammade diskografi på BIS Records omfattar kompletta samlingar av verk av Haydn, Mozart och Beethoven samt enskilda soloverk och konserter av Kraus, Weber och Mendelssohn.

Ronald Brautigam har uppträtt tillsammans med ledande orkestrar över hela världen – från Amsterdam Concertgebow till Sydney Symphony Orchestra – samt tillsammans med de främsta ensemblerna med specialisering i tidig musik. Han inledde 2009 ett samarbete med Kölner Akademie och dess dirigent Michael Alexander Willens. Detta skulle visa sig mycket framgångsfullt och ledde till de högt prisade inspelningarna av samtliga pianokonserter av Mozart (11 CD), Beethoven, Mendelssohn och Weber. Aktuella inspelningsprojekt omfattar pianokonserter av den holländsk-tyske kompositören Johann Wilhelm Wilms (1772-1847).

Ronald Brautigam gav 2004 ut sin första CD i en serie av 15 med en samling verk på hammarklaver. CD-utgivningen fick recensenten i den amerikanska tidskriften Fanfare att förutspå en serie ”som utmanar själva idén att spela denna musik på moderna instrument, en stilistisk paradigmändring”. De första nio CD inspelningarna av pianosonaterna belönades med en Edison Award och det prestigefylda Jahrespreise der Deutschen Schallplattenkritik 2015. Förutom sitt arbete för BIS Records har Ronald Brautigam spelat in pianokonserter av Shostakovich, Hindemith och Frank Martin tillsammans med Royal Concertgebouw Orchestra under Riccardo Chailly och flera inspelningar tillsammans med violinisten Isabelle van Keulen and cellisten Christian Poltéra. För sina inspelningar har Ronald Brautigam tilldelats ett antal priser, bl.a. tre Edison, en Diapason d’Or de lAnnée samt två MIDEM Classical Awards för bästa solopiano- respektive bästa konsertinspelning.

Hans utgivningsarbeten omfattar en rekonstruktion av orkesterpartituret för Beethovens pianokonsert Wo04 från 1784, samt förberedandet av en utgåva av Johann Wilhelm Wilms fem pianokonserter.
http://www.ronaldbrautigam.com/

The Real Comedian Harmonists

THE REAL COMEDIAN HARMONISTS
1927 erövrade sex unga män världen med sin musik: THE COMEDIAN HARMONISTS. Drygt 90 år senare, i oktober 2019, gick åter sex unga män upp på Stuttgarts teaterscener och tog sig an COMEDIAN HARMONISTS  musikaliska arv med stor succé. I mer än femtio slutsålda föreställningar återskapade den nya gruppen det som hade gjort COMEDIAN HARMONISTS oförgömliga: den karakteristiska klangen, röstakrobatiken och glädjen på scenen.

De prisades av över 23.000 åskådare och dessutom i media. Därför bestämde de sig för att fortsätta tillsammans efter sin första succéproduktion.

THE REAL COMEDIAN HARMONISTS uppträder sedan dess i revyer, på konserter och i gala-föreställningar som värdiga efterträdare till sina historiska föregångare och utvecklar också egna scenkoncept och nya musik-arrangemang.

Örhängena “Mein kleiner grüner Kaktus”, “Veronika, der Lenz ist da”, “Wochenend und Sonnenschein”, och andra kupletter ur COMEDIAN HARMONISTS tidiga repertoar på tyska, finns till publikens glädje med som kärna i alla konserter. Under årets musikvecka tar THE REAL COMEDIAN HARMONISTS itu med den historiska gruppens senare engelska nummer. Tenoren Loïc Schlentz, som uppträdde redan under Sommarmusik Lundsberg 2022, har för ändamålet involverat de andra i gruppen i en längre WORKSHOP på plats för att repetera denna repertoar inför sommarens AVSLUTNINGSKONSERT.

THE REAL COMEDIAN HARMONISTS släppte sin första CD 2021. Den bjuder på traditionella vaggvisor och godnattsånger för barn.
https://www.realcomedianharmonists.com/?r_done=1