Artister Family & Friends & Freedom

Mikis Theodorakis 100 years

Musik av 

Foto © Stavros Stavridis 2025
Kvartetten ur Larisassas Symfoniorkester består av sopranen Eleni Michale, sångaren Christos Zaharias, klarinettisten Michalis Sampanis och pianisten och dirigenten Christos Ktistakis. De uppträder med sånger ur det stora grekiska kulturarvet. 2025 och i kvällens konsert handlar det i första hand om Mikis Theodorakis verk. Som organisatör och i kvartettens följe figurerar orkesterföreningens ordförande, Despina Vasvatekis, längst ner t.h. på fotot. 

Ktistakis Foto von 2014, copyright, geknipst von Eleni Gkika,
Die Fotos der Anderen von 2025, copyright, geknipst von Stavros Stavridis

Foto © Stavros Stavridis 2025
Eleni Michale, soprano, was born in Larissa. She has graduated a class of byzantine music and has taken music theory courses at the Larissa Municipal Conservatory. She has also taken solo lessons at the Larissa municipal conservatory, as well as in private level. She participates in many operas and she is also a part of three active choruses. She is an active member of Larissa Symphony Orchestra Friends Association many years and participates as a singer in several of its events. 

Elen Michale, sopran, är född i Larissa. Hon diplomerades i byzantinsk musik vid stadens Konservatorium, där hon också följde undervisningen i musikteori.  Hon studerade solosång på samma konservatorium och privat. Hon har deltagit i många operauppsättningar och deltar aktivt i flera kurser. Under många år har Eleni Michale varit en aktiv medlem i Larissas symfoniorkesters  vänförening och som sångerska deltar hon i flera av föreningens evenemang.

Foto © Stavros Stavridis 2025
Christos Zaharias, baryton
He was born in 1976 and grew up in Tyrnavos. Since 1986, he has participated in numerous concerts as a chorister and soloist with the children’s choir of the Tyrnavos Municipal Music School (1986-1995), the mixed choir of the Larissa Municipal Conservatory (1998-2002), the Larissa Music Society (2015-present), and the Tyrnavos Music Society (1998-present). He has been a chorister in all the operas performed at the Larissa Municipal Conservatory (La Traviata, Norma, Carmen, The Marriage of Figaro, Fidelio) under the direction of conductor Christos Ktistakis. In recent years, he has been a permanent collaborator (singer – soloist) with the Symphonic Orchestra of the Municipality of Larissa.

Christos Zaharias, baritone föddes 1976 i Tyrnavos där han växte upp. Sedan 1986 har han deltagit I otaliga konserter som körsångare och solist tillsammans med Tyrnavos kommunala musikskola (1986-1995), Larissas kommunala konservatoriums blandade kör (1998-2002), Larissa musiksällskap (2015 – tills idag), och Tyrnavos musiksällskap (1998 – tills idag). Som körsångare har han uppträtt I alla operor som under ledning av dirigenten Christos Ktistakis. satts upp på Larissas konservatorium (tex. La Traviata, Norma, Carmen, Figaros Bröllop, Fidelio). De senaste åren har Christos Zaharias varit ständig sångare och solist hos Larissa symfoniorkester.

Foto © Stavros Stavridis 2025
Michalis Sampanis, clarinet
was born in Larissa in 1989. He studied clarinet at the Municipal Conservatory of his city in the class of Stelios Kotrotsios, from where he received his diploma. He has been the principal clarinet in the Larissa Symphony Orchestra since 2015, with which he has collaborated as a soloist. He is also the principal clarinet in the Larissa Philharmonic Band. Founding member of the woodwind ensemble Evthiavlologia. He teaches clarinet at the Municipal Conservatory of Trikala and the Modern Conservatory of Larissa.

Michalis Sampanis, klarinett föddes I Larissa 1989, där han studerade klarinett vid stadens konservatorium och tog sitt diplom för Stelios Kotrotsios. Han har varit stämledare i Larissas Symfoniorkester sedan 2015 och har även samarbetat med denna orkester som solist. Dessutom är han stämledare i Larissas Symfoniska Band och grundningsmedlem i träblåsarensemblen Evthialologia. Michelis Sampanis undervisar i klarinett i Larissas kommuns konservarotorum och i Moderna Konservatoriet i Larissa.

Foto © Eleni Gkika 2024
Christos Ktistakis, pianist & conductor
Christos Ktistakis was born in Larissa. He studied piano and advanced theory at the Municipal Conservatory of Larissa and continued his studies at the University of Music and Theater in Saarland Saarbrucken, Germany, piano and conducting. In his artistic career he has distinguished himself as a pianist in Greece and abroad and has appeared as a soloist or chamber musician in most European countries as well as in the United Arab Emirates and India. In 1996 he was awarded the DAAD Prize and recorded several times for German radio. He conducted the Larissa Symphony Orchestra at the Athens and Thessaloniki Concert Halls, the ERT Contemporary Music Orchestra at the Odeon of Herodes Atticus at the opening of the Athens Festival, the Galati Symphony Orchestra (Romania), the Constanta Opera Orchestra (Romania). He has conducted over 200 symphonic repertoire concerts, operas, oratorios, operettas, ballet, musicals etc. He is a PhD candidate at the Department of Music Studies of the School of Music and Audiovisual Arts of the Ionian University in Orchestra Conducting. From 2000 until today he is the Director of the Larissa Symphony Orchestra.

Christos Ktistakis, pianist och dirigent, är född i Larissa, Grekland, där han studerade piano och musikteori vid stadens konservatorium. Han fortsatte sina studier i piano och dirigering vid Högskolan för Musik och Teater Saar i Saarbrücken, Tyskland (Hochschule für Musik und Theater Saar). Under sin konstnärliga karriär har han utmärkt sig som pianist i Grekland och utomlands och han har uppträtt som solist och kammarmusiker i hela Europa liksom i Förenade Arabemiraten och Indien. 1996 tog han emot DAAD-priset för exceptionella prestationer av utländska studerande vid tyska högskolor och gjorde vid flera tillfällen inspelningar för tysk radio. Christos Ktistakis har dirigerat Larissas Symfoniorkester i Atens och Thessalonikis konserthus och ERT Orkester för Samtida Musik vid invigningen av Atens Festival i Herodes Atticus romerska teater Odeon, liksom Galatis Symfoniorkester och Costanta Operaorkester, båda i Rumänien. Han har dirigerat över 200 konserter med verk ur den symfoniska repertoaren, operor, operetter, baletter, musicals etc. och är doktorskandidat i Orkester & Dirigering vid Departementet för Musikstudier vid Skolan för Musik och Audivisuell Konst vid Joniska Universitetet, Korfu. Sedan 2000 är han Larissa Symfoniorkesters chefdirigent.

Foto © Klitgård
Markus Borg  är utbildad musicalartist och skådespelare från Den Danske Scenekunstskole – Musicalakademiet Frederica. Som scenkonstnär har han stor talang och klarar av både skådespel och sång genom att kombinera sin professionalism med en inspirerande personlig, färgrik kreativitet och en vidunderlig känsla för humor.  
Markus har tidigare spelat den ryska soldaten Feydka i Köpenhamn i Det Ny Teaters uppsättning av Fiddle on the Roof (Spelman på taket). Han spelade också huvudrollen i Ned Willard i Bellevueteatrets danskproducerede musical Den Evige Ild av Svanekier, Aagaard og Høg. 2024 medverkade han också i ensembeln i musikalen Kinky Boots på Det Ny Teater. I början av 2025 sågs Markus på Hamletscenen i Helsingör i föreställningen Står Stille mens jeg falder, en ny opera i dialog med Shakespeares sonetter till musik av Hugi Gudmundsson. I höst 2025 kan man uppleva Markus i ensemblen på Det Ny Teaters uppsättning av musikalen Chess.

Markus Borg is a professional musical artist and actor. He studied at The Danish National School of Performing Arts (Den Danske Scenkunstskole) – Frederica Academy. He has a great gift for the stage, both as singer and actor, the result of the combination of a professional approach with an inspiring face-to-face, colourful creativity and a wonderful sense of humour.
Markus has incarnated the Russian soldier Feydka in Copenhagen in the staging of Fiddle on the Roof by Det Ny Teater (The New Theatre)  He also played the main character Ned Willard in the Bellevue Theatre Danish production and staging of The Eternal FIre? (Den Evige Ild) by Svanekier, Aagaard och Høg. In 2024 he was a member of the ensemble in Kinky Boots at Det Ny Teater (The New Theatre). At the beginning of 2025, Markus could be seen at the Hamlet Stage in Står Stille men jeg faller (Stand still as I’m falling), a new opera in dialogue with Shakespeare’ sonetts to music by Hugi Gudmundsson. In the autumn 2025 Markus can be seen in the ensemble in the new staging of Chess at Det Ny Teater.

Foto © Justyna Krzyzanowska 2025
Johannes Rydén
, cello
Johannes Rydén är verksam som frilansande cellist med ett brett engagemang i symfoniorkestrar, mindre ensembler och med egna projekt på modern cello och barockcello. Tillsammans med accordionisten Milan Rehak var han 2019 finalist i kammarmusiktävlingen Ung och Lovande. Johannes har studerat på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för Ola Karlsson. Intresset för tidstroget framförande ledde till studier i barockcello för Mime Brinkmann i Stockholm och Viola de Hoog i Utrecht. Säsongen 24/25 spelar han med Holland Baroque som Samama Fellow, ett traineeprogram för unga musiker inom tidig musik.

Foto © Bruna Merazzi
Maria K Jacobson Picasso, sopran
var elev på Lundsbergs Skola 1965-1971. Hon började i femårsåldern med pianolektioner, sjöng senare i skolkören och fick lektioner vid Lundsbergs kyrkas orgel av skolans organist, Margit Mechler. På college i Storbritannien började Maria skola sin röst och allt oftare uppträda som solist. Maria har sjungit som sopran i olika körer som Kroppakören, Atlantic College Choir och Madrigal Group. Akademiska kören i Lund, Kammerkoret Camerata i Köpenhamn, Universitetskören i Gainsville, Florida och sedan mitten av 1980-talet i körer och ensembler i hemstaden Cagliari på Sardinien. Hon fortsatte sina sångstudier på musikkonservatoriets bachelor i barocksång och har ägnat sig speciellt åt kyrko- och kammarmusikrepertoar, utan att därför försumma den italienska operarepertoaren. Som språkvetare anlitas Maria också som coach i samband med inövning av körrepertoar på olika europeiska språk.

Maria K Jacobson Picasso was a student at Lundsbergs Skola 1965-1971. At the age of five she started with piano lessons. Later she joined the Lundsberg school choir and received organ lessons in the school chapel by the organist, Margit Mechler. At college in the UK Maria took singing lessons and began performing as a soloist. Soprano in a series of choirs over the years, like Kroppakören, Atlantic College Choir and its Madrigal Group, Lund Academic Choir, Sweden, Kammerkoret Camerata, (The Copenhagen Chamber Choir CAMERATA), the University Choir, Gainsville, Florida, and since the mid 80’s in choirs ad ensembles in her home city, Cagliari, Sardinia. Maria continued her voice training in the Baroque Singing Bachelor at the Cagliari Conservatory of Music focusing on religious and chamber music together with a choice of the Italian opera repertory. As a linguist, Maria also acts as coach for choirs studying scores in different European languages.

Foto © Sven-Erik Thor
Silvio Merazzi, trumpet
Silvio Merazzi tog sina första trumpetlektioner i 10-års ålder på musikskolan i Biel/Bienne, Schweiz. Han hade egentligen helst velat spela trombon, som han var helt fascinerad av, men då skulle ha varit tvungen att vänta för att växa till sig först. Trumpeten passade bättre i storlek till en tioåring.
Silvio spelade tidigt den stora orkester-repertoaren och började även uppträda som solist. Under gymnasietiden hade han också en egen jazzensemble. Parallellt med sina studier på Technische Hochschule Zürich, ETH, (Tekniska Högskolan Zürich) studerade han trumpet för Henri Adelbrecht på Musikhochschule Zürich och spelade i Akademisches Orchester Zürich och andra orkestrar.
Under åren har Silvio regelbundet uppträtt i den klassiska trumpetrepertoaren och han spelar också de stora trumpetkonserterna, framför allt i kyrkokonserter med verken arrangerade för trumpet och orgel. Under en längre tid stod turnéer genom södra Frankrike tillsammans med en schweizisk organist på årsprogrammet och sommarmånaderna i Sverige har under åren givit många möjligheter att musicera i Lundsbergs kyrka tillsammans med Skolans legendariska organist, Margit Mechler (1920-2020).
Silvio är medlem i  Kammerorchester Biel/Bienne och sedan några år tillbaka även i den regionala blåsorkestern La Concordia. Han har dessutom en egen jazztrio, som mestadels uppträder i privata sammanhang med en skräddarsydd repertoar av jazz-standars och chanson française.
Silvio Merazzi received his first trumpet lessons as a ten-year old at the music school, Biel/Bienne, Switzerland. He would have preferred to play the trombone, which really fascinated him, but then he would have had to wait until big enough to handle it. The trumpet was a better sized instrument for a ten-year old.
Silvio started early to play the big orchestra repertoir and to perform as a soloist. At six-form school he had his own jazz ensemble. In parallell with his studies at Technische Hochschule Zürich, ETH, (Tekniska Högskolan Zürich) he studied the trumpet with Henri Adelbrecht at Musikhochschule Zürich and played in Akademisches Orchester Zürich and in other orchestras.
Over the years Silvio has regularly performed the classical repertoir for the trumpet includning the important trumpet concerts, very often in churches with the orchestral part arranged for the organ. For several years, concert tours of the south of France together with a Swiss organist were part of his schedule, and in the summer months he had many occasions to make music in the Lundsberg Church together with the school’s legendary organist, Margit Mechler (1920-2020).  Silvio is a member of  Kammerorchester (Chamber Orchestra) Biel/Bienne, and since a number of years he is also member of the regional brass-band, La Concordia. His own jazz trio, which for the most part performs in private, has a tailor made repertoir consisting of jazz standards and French chansons.

 

 

Foto © Anouchka Evenhuis
Max Merazzi-Jacobson, piano
Max Merazzi Jacobson (född 1994) är en schweizisk pianist av italiensk-svenskt ursprung. Han tog sina första pianolektioner vid åtta års ålder och spelade i de tidiga ungdomsåren även violin och slagverk. Då han var sexton år bestämde han sig för att bli pianist och studerade först för den bulgariska pianisten Roumiana Kirtcheva på Musikschule Biel/Bienne. Efter två år som elev till Christian Favre på Musikhögskolan i Lausanne (Haute École de Musique de Lausanne) studerade Max Merazzi Jacobson vidare på Musikhögskolan i Basel (Musikakademie Basel) som elev till den nederländske pianisten Ronald Brautigam och tog sin masterexamen 2020.
Max Merazzi-Jacobson har uppträtt som solist i Griegs pianokonsert op.16 tillsammans med Bieler Sinfonieorchester och Bieler Kammerorchester samt i Sjostakovitj 2:a pianokonsert tillsammans med Bieler Jugendsinfonieorchester. Han har också undervisats av pianisterna Giovanni Bellucci, Inese Klotina, Jean-Sélim Abdelmoula, Rada Petkova, Mauro Lo Conte och Aglaia Graf och stod för uruppförandet av Luc Goederts Trois Pensées pour piano, op.1, och sångcykeln Seven Songs of Isolation, op. 2, av den luxemburgska tonsättaren Luc Goedert. Augusti-september 2023 gör Max Merazzi-Jacobson sin debut som teatermusiker i en uppsättning av Friedrich Dürrenmatts Romulus der Grosse i Ligerz, Schweiz. Tillsammans med Johannes Rydén utgör Max Merazzi-Jacobson Sommarmusik Lundsbergs ‘duo in residence’, och sedan 2022 deltar han i festivalens konstnärliga ledning.
Max Merazzi-Jacobson (born 1994) is a Swiss pianist of Italian-Swedish origin. He took his first piano lessons at the age of eight and in his early youth he also played the violin and percussion.
At the age of sixteen he decided to become a pianist and initially studied with the Bulgarian pianist Roumiana Kirtcheva at the Musikschule Biel/Bienne. After two years as a student of Christian Favre at Haute École de Musique de Lausanne, Max Merazzi-Jacobson he studied at Musikakademie Basel as student of Dutch pianist Ronald Brautigam concluding with a master degree in 2020. Max Merazzi-Jacobson has performed as soloist in Grieg’s piano concerto op.16 with Bieler Sinfonieorchester and Bieler Kammerorchester as well as in Sjostakovitj’ second piano concerto op. 102 together with Bieler Jugendsinfonieorchester.
Max has also recieved tuition by the pianists Giovanni Bellucci, Inese Klotina, Jean-Sélim Abdelmoula, Rada Petkova, Mauro Lo Conte and Aglaia Graf, and he was the performer of the world premiere in Basel 2019 of Trois Pensées pour Piano op 1 by Luc Goedert.